Això és especialment notable als ecosistemes de costa. Al Baix Camp gaudim d’un espai protegit, inclòs al PEIN, de costa, es tracta de la Rojala i la platja del Torn, a Vandellòs. Recomanen especialment una visita a aquesta excel·lent i excepcionalment ben conservada platja, sobretot aquests dies, quan no hi ha ningú.
Hi veurem, a més a més d’un paisatge excepcional, gavines de moltes espècies, xatracs bec llargs, corbs marins, mascarells i fins i tot algun paràsit.
I, de passada, una molt bona recomanació gastronòmica.
Hi ha un petit restaurant molt a prop del nucli antic d’Hospitalet de l’Infant, és l’Olla.
S’hi menja magníficament bé, cuina tradicional amb un toc de creació. Molt senzill, però molt bo, i amb un bon tracte del mateix amo o la seva família, gent que et fa sentir com a casa, com cal.
La paraula amenaçada d’avui és
Llardons.
Ja hi tornem a ser, es tracta d’una paraula i, alhora, un menjar que trobo a faltar de vegades. Anys enrere, compràvem llardons cada cop que anàvem a la cansaladeria. Ara sols veig els llardons en forma de coca el dijous gras. Em consta que encara n’hi ha, de fet, algun cop n’he comprat encara fins i tot a grans superfícies. Però ja no és un menjar generalitzat, deu ser que engreixa molt?
I la paraula invasora
Emplatar.
Ni tan sols compta entre els darrers mots admesos a Termcat, senzillament, és un barbarisme, un calc del castellà. No obstant això, et pots fer un fart d’escoltar-ho a tots els mitjans de comunicació, sobretot a programes de TV de cuina, tan abundants a dia d’avui. L’expressió correcte, en aquest cas, és muntar el plat.






2 comentaris:
No sabem el que tenim amb la Platja del Torn, hi ha gent que ve de molt lluny per estar-hi uns dies i nosaltres tenim la sort de tenir-la tan a la vora. El proper cop que hi anem farem cas del teu suggeriment gastronòmic.
Doncs ja no pot ser, han tancat l'Olla!
Publica un comentari a l'entrada